Lemmy reptil – kranset gekko

Tenkte jeg skulle la dere få hilse på lille søte Lemmy i dag.

 

Han er en crested gecko, kranset gekko på norsk, går også under navnet «eyelash gecko» på grunn av de vakre vippene. De var regnet som utryddet i mange år, men de ble “oppdaget på nytt” en gang på tidlig 1990 tallet utenfor Australia.
Han har jeg såvidt skrevet litt om her

 

 

 

 

Lemmy kan være en liten grinebiter, dyrene blir som eieren sin blir jeg ofte fortalt. Skjønner ikke hva det er snakk om.. Jeg trodde først at når han viftet med halen, så var han glad for å se meg, slik som hunder gjør. Jeg er jo egentlig et hundemenneske. Jeg skrøt hemningsløst over hvor god kontakt jeg og Lemmy reptil hadde, men lite vist jeg om at det var et tegn på at han følte seg truet.

En gekko bruker halen sin som agn ute i det fri. Når de føler seg truet vifter de med halen, slipper den, og springer i full fart slik at rovdyret tar halen og de kommer seg unna med livet i behold.
Det er to gekko typer vi kan ha lovlig i Norge, Kranset og Leopard. Leopard gror tilbake halen sin hvis de slipper den, men det gjør ikke en kranset, så hvis Lemmy slipper halen sin en dag så gror den ikke tilbake igjen.

 

Lemmy har spesielle puter under føttene sine som gjør han til en fabelaktig klatrer.

 

Lemmy kan være en skikkelig sløving, for det meste får jeg en følelse av at jeg ser på et eller annet minutt for minutt. Søvndyssende kjedelig etter noen år med slik sakte titting. De er nattedyr, så det er vel kanskje ikke så rart han er litt sløv på dagtid heller. Han kan bruke en halvtime på å gå fra sovehulen sin til matskålen. Det er ikke så lange avstander, men han har det ikke travelt. Han står opp på omtrent sekundet tvillingene har lagt seg for kvelden. Han er, som sin eier, ikke så glad i mye lyder og bråk. Vi trives best når det er stille.

 

Lemmy i kjent positur

 

Lemmy kan være ganske så vilter også, spesielt etter jeg har byttet om eller vasket inne i terrariumet. Mulig det er en stress reaksjon, jeg vet ikke, men han virker glad. Hm, like glad som når han vifter med halen? Neida, jeg tror faktisk at han liker når jeg bytter ut planter og greiner til han og passer på at alt er som det skal være inne i terra. Han springer og hopper rundt og skal undersøke hver eneste nye ting.

 

Lille sjarmøren min

 

Lemmy kan også skifte fargenyanser. Kranset gekkoer kommer i mange forskjellige «morpher», tegninger og farger, men de kan også bytte litt farger etter humøret. Når Lemmy har sine hoppende glade perioder er han veldig mørk, nesten helt mørk brun, men til vanlig når han er rolig, er han lys gulaktig med et lite grønt skjær.

 

 

 

Jeg anbefaler alle som vil skaffe seg reptil, eller noen andre dyr, å lese seg opp før man går til anskaffelse. Det er et levende vesen som skal være i ditt eie i mange år fremover. Men bruk også litt sunn fornuft, ikke la deg skremme av forumtroll som jeg har gjort, både med reptil og fjærfe. Mine dyr lever et godt liv, og jeg gjør mitt aller beste for dem, som med alt annet jeg gjør.

Og det får være godt nok.

 

Lemmy er ikke store karen, og kan være vanskelig å få øye på.

 

 

Dette bildet ble tatt kort tid etter jeg kjøpte han, og der var han litt overvektig. Han bodde i et altfor lite terrarium og han fikk ikke mulighet til å bevege seg som han skal.

 

Her bor Lemmy, i et terrarium som er anbefalt til kranset gekko. Under bordet står det gamle terrariumet han bodde i når jeg kjøpte han. Det var en nødbolig, men uansett altfor lite.

 

 

-Klem fra Nina og Lemmy reptil

7 kommentarer
    1. dag gekko er også lovlig, veldig søt, sirka samme størelse som kranset, noen ganger litt støre men de har mye mer krav da.

    2. Hei Nina 🙂 så gøy å komme over denne posten! Drev å søkte litt på nettet og plutselig ser jeg min Lemmy! Jeg må bare si at det er en glede å ha lemmy i hus! Etter at vi hentet han hos deg har han funnet seg til rette. Nesten blitt en mammadalt også. Hvis vi tar han ut så skal han kun klatre på meg. Hvis andre rekker frem hånda så snur han å klatrer opp arma mi. Eller så hopper han rett tilbake i min retning 😅 kul fyr jeg virkelig har fått mye glede av å ha i hus!

      1. Så gøy! Jeg blir veldig glad for at akkurat du ble den nye eieren til Lemmy når jeg leser dette 🥰 Han ville ikke være så lenge ute til meg, tror nok at han kjente på at jeg var veldig utrygg. Lemmy er en kul fyr 🖤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg