Vilt og spiselig – skarlagen vårbeger

I dag hadde jeg bestemt meg for at i dag skulle jeg finne Skarlagen Vårbeger. Kjærest hadde ikke noe valg, han måtte bli med og kjøre til den plassen jeg har hørt er et sikkerstikk for denne soppen.

Vi gikk lenge i busker og kratt og lette, men vi fant ingenting. Vi kjørte litt lenger bort, og stoppet for å sjekke ut hvor det kunne være mulig å finne denne lille rare soppen jeg har hatt på “sopper jeg vil finne” lista mi.

 

 

Det ble en fin tur, sola tittet frem etter hvert, og som vanlig angret jeg på at jeg ikke pakket med noe mat og drikke. Jeg har jo bestandig en plan om å “bare være snar”. Det er ikke noe som heter å bare ta en snartur, og jeg som ikke er noen frokost spiser blir bestandig veldig sulten, fordi jeg aldri lærer å spise før vi drar eller pakker med mat.

 

 

Jeg måtte ta en liten pause fra soppjakten, blikket er konstant nede i bakken, jeg måtte bare heve blikket opp og nyte all den vakre naturen som omringet oss. Heldige meg har en kjærest som er like glad i å være ute i naturen, selv om han kanskje ikke er så ivrig på soppjakten så blir han med meg på tur.

Jeg trives aller best når jeg går og leter etter noe, har noe å være opptatt med, mens han kan sitte i ro og nyte den vakre naturen vi er så heldige å ha her i Norge. Akkurat der vi var i dag skulle man tro noen trodde dette var en søppelplass, for det var så mye søppel rundt omkring. Alt fra bilvrak, kjøkkenmaskiner og julepynt lå rundt omkring. Det er et trist syn, og jeg skulle ønske folk ble flinkere til å kaste søppel der det hører hjemme.

 

 

 

 

 

Jeg begynte å bli smålei av å stikke meg på kvasse busker og bannet lavt for meg selv at dette orker jeg søren meg ikke. Den soppen får bare være, her er alt dødt uansett.

De kvasse spøkelseslignende buskene er Tindved, og de har lange skarpe pigger.

 

 

 

Tindved har spiselige bær som inneholder organiske syrer, garvestoffer, eterisk olje, flavonglykosidet quercetin, provitamin A og vitaminene B kompleks, store mengder vitamin C og E. Videre betydelige mengder med mineraler som svovel, selen, sink og kopper.

-Wikipedia

 

 

 

 

 

Tindved er en art i sølvbuskfamilien som danner busker eller små trær. Tindved finnes ved elveoser, strender og rasmark spredt over mye av Norge. Arten har små vindpollinerte blomster og oransje, bærlignende frukter. Dette er en pionerart (se suksesjon), blant annet fordi de kan fange nitrogen.

Tindvedfruktene («tindvedbær») brukes til saft, syltetøy, gelé og til smaksetting av brennevin. Fruktene har en aromatisk, men meget syrlig smak og brukes lite uten varmebehandling. Hvis de utsettes for frost, avtar syrligheten. Fruktene er rike på flere næringsstoffer og inneholder spesielt mye C-vitamin. Bruk av tindvedfrukter har vært mye større i våre naboland hvor arten er langt mer utbredt, men det er økende bruk i Norge, etter hvert også i form av dyrking og kommersiell produksjon av tindvedprodukter. Høsting av tindvedfrukter er en tidkrevende prosess, både på grunn av tornene og fordi fruktene sitter tett festa til kvistene.

-snl.no

 

 

 

En håndfull lykke

 

 

Vi bestemte oss for å kjøre hjem igjen og spise litt mat så blodsukkeret ble sånn nogen lunde stabilt igjen. Men vi kom ikke mange meterne før jeg ba kjærest om å stoppe bilen, jeg måtte bare sjekke ut en siste plass før vi dro hjem. Som vanlig er han ikke så tung å be, han må være veldig glad i meg, så jeg fikk gå en siste letetur, og tror dere ikke at der fant jeg endelig den soppen vi var på jakt etter. Den berømte Skarlagen Vårbeger. Jeg ropte et seiersrop og klappet meg selv på skulderen. Det er en mestringsfølelse rikere, finne en sopp jeg har bestemt meg for å finne i løpet av sesongen. Den er kanskje ikke så vanskelig å finne, men for meg var det en seier, og jeg tar de jeg kan, små eller store.

 

 

 

 

Rimelig fornøyd med funnet, trenger ikke plukke så mye, det er selve funnet som teller for meg.

 

 

I løpet av helgen skal jeg prøve å lage sukkertøy av de få soppene vi plukket. Det gleder jeg meg til å prøve, og jeg skal selvfølgelig dele oppskrift med dere.

 

-Klem fra en sprudlende fornøyd og glad Nina

4 kommentarer
    1. Hmm.. jeg trodde det var litt for tidlig å plukke sopp. Jeg brukte plukke mye fleinsopp i mine yngre dager, og det var sent på høsten. Skulle gjerne plukket masse kantareller, for de elsker jeg å steike med bacon, ostegratinere dem i fløtesaus mm. Men jeg trenger noen til å hjelpe meg spore disse, for jeg har prøvd i to år og jeg ender opp med max en neve liksom 🤪

      1. Hehe, flein er jo så små så de gidder jeg ikke plukke 😁 Sopp kan plukkes året rundt omtrent. Jeg spiser ikke sopp, liker ikke konsistensen, men veldig glad i å plukke. Kantareller er det drøssevis av bare man er først ute 😁

        1. Rart det der.. bor o skogen og finner ikke annet enn fæle unyttige sopper… du skulle bodd i nærheten så kunne du dumpa soppen her når du har plukka.. lager mye godt med dem, masse d-vitaminer og nesten null kalorier 😜

          1. Sikkert derfor jeg ikke liker sopp, null kalorier 😂🍄 Jeg gir bort mange kilo sopp hvert år. Kunne sikkert blitt rik på å plukke 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg