Hjernevasket – min bok.

 

Hjernevasket

 

Jeg skulle så gjerne ønske det var mulig å gå tilbake i tid, rette opp i alle feil, forhindre at ting skal skje. Fjerne alle vonde minner og bare beholde de gode. Men det går ikke.

 

Jeg har glemt, eller fortrengt, mange av de vondeste minnene. Jeg tror det er som en beskyttelse for meg selv, at jeg ikke skal huske på absolutt alt. Har jeg husket på alt, tror jeg ikke at jeg kunne sitte her i dag, det hadde blitt altfor vondt. De streiftanken som er innom når dagene er litt tunge, de tankene om å ikke leve lenger, de ville vunnet over meg.

 

Enkelte minner er som limt fast på hornhinnen, og uansett hvor mye jeg vil glemme så klarer jeg det ikke. Det er som om det skjedde i går, men det er 30 år siden. Jeg husker så godt at han satt på gulvet ved sengen min og holdt i hånden min, han var så full at han ikke greide å snakke forståelig. Jeg ble sint og ba han gå ut av rommet mitt. Ba han ryke og reise og dra en viss plass.

 

Ville han si farvel?

 

Dagen etter var han død, storebroren min tok et valg, han ville ikke leve mer. Jeg husker nesten ingenting fra den dagen, hverken før eller etter at vi fant han død. Jeg vil ikke prøve å huske flere detaljer heller, jeg klarer det ikke. Jeg vet at jeg øyeblikkelig tenkte at det var min feil. Hadde jeg bare kunne snakket med han den natten før, så kanskje han ville valgt livet istedenfor. Jeg var skyld i min brors død. Det var min sin feil.

 

Jeg trodde selvmord var smittsomt, vår onkel tok selvmord bare 2 år før bror, og jeg var overbevist om at slike tanker var smittsomme. Det skulle heller ikke snakkes om, hverken selvmordene eller sorgen. Men det skulle legges skyld. Min bror tok ikke sitt eget liv, det var et mord. Men morderen var min far. Jeg ble sakte, men sikkert hjernevasket til å tro at det ikke var et selvmord, det var min egen pappa som tok livet av min bror. Min halvbror. Jeg bet på agnet, var det ikke selvmord så var det ikke min skyld at han var død.

 

 

Jeg vet ikke om dette er starten på boken, eller om jeg skal ta det fra en annen vinkel og begynne helt annerledes. Jeg tar imot gode råd og tips og tilbakemeldinger.

 

 

-Nina

 

 

2 kommentarer
    1. Skal gi deg gode råd når jeg har gitt ut en bestselger, så det blir vel heller du først dom kan gi meg råd.. følg magefølelsen, kan det være noe? 😜🌹

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg