Hjernevasking – skadene i ettertid

Dette er hentet fra en artikkel på forskning.no

«- Er barn spesielt utsatt for hjernevasking?

– Ubalansen i styrkeforholdet blir spesielt sterkt når barn utsettes, og konsekvensene i ettertid desto mer alvorlige. Hjernevask kan påføre langvarig psykologisk skade enten man er barn eller voksen.» 

 

 

Hva gjør til at noen vil manipulere et barn til å bli redd sin egen far? Min historie er nok dessverre ikke så sjelden som man skulle tro. Jeg tror det er veldig mange grader av hjernevasking, spesielt i stygge skilsmisser der den ene parten legger all skyld og hat mot den andre parten. Og hvem står uskyldige i midten? Det er barna. 
 

Jeg sliter med dårlig hukommelse, eller fortrengelse av minner er kanskje riktig begrep. Det blir for mye vonde minner. Men jeg husker det var mye redsel, mye angst allerede som veldig liten. Jeg låste meg ofte inn og ville ikke være ute med andre barn. Gjemte meg for å være litt alene. Kanskje jeg bare er slik, eller ble jeg slik fordi jeg ble påført så mye redsel i oppveksten? Men hvorfor var jeg så mye redd? Fordi jeg ble fortalt at pappa var en slem mann. 
 

Jeg husker det såvidt selv, men blitt fortalt av flere om en episode der pappa kom på skolen uten forvarsel og ville hilse på meg. Det ble full redsel, og noen av de andre ungene gjemte meg mens læreren gikk ut og sendte pappa vekk. Jeg gråter når jeg tenker på den følelsen pappa måtte ha hatt den dagen, og mange andre dager. Hans egen datter er livredd for å møte han. Helt uten grunn. Pappa har aldri gjort eller sagt noe som har skadet meg på noe vis. Jeg tenker ofte på hvordan livet mitt hadde vært hvis jeg vokst opp hos han istedet. Kanskje jeg ikke hadde hatt så mange psykiske problemer. Men jeg må slutte å tenke på hva som kunne blitt gjort annerledes og heller se fremover på hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Kanskje jeg burde slutte å være så sint. Men det er vanskelig. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg