Latterlig lav straff for seksuelle overgrep

Det skal bli strenger straff for deling av krenkende bilder eller videoer med opp til 2 år i fengsel. Det er jo kjempebra, for all del. Men hva med straffen for seksuelle overgrep? Pedofili? 

 

“Allerede i sommer kan straffen bli strengere og regelverket tydeligere for deling av krenkende bilder eller filmer. Strafferammen kan øke til fengsel i to år som gir et viktig signal om hvor alvorlig dette er for de som rammes – og hvor store konsekvenser det kan ha for de som deler.
– Når noen tar fra deg kontrollen over private bilder eller filmer og deler med andre uten din tillatelse kan det oppleves krenkende og være en stor påkjenning over tid. De som utsettes vil nå bli bedre beskyttet av et strengere lovverk som forebygger for det vi vet kan føre til psykiske lidelser. At straffen blir skjerpet for de som deler gir i tillegg et tydelig signal om hvor ansvaret for delingen ligger, sier Tove Gundersen i Rådet for psykisk helse.”
-kopiert fra Rådet for psykisk helse sine sider

Vet dere straffen for seksuelle overgrep?

§ 192. Straffen er fengsel i minst 3 år dersom a) den seksuelle omgang var samleie, eller b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år

§ 194. Den som har seksuell omgang med noen som er innsatt eller plassert i anstalt eller institusjon under kriminalomsorgen eller politiet eller i institusjon under barnevernet, og som der står under vedkommendes myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 6 år.

§ 195. Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 3 år.

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år.

§ 197. Den som har seksuell omgang med slektning i nedstigende linje, straffes med fengsel inntil 5 år. Som slektning i nedstigende linje regnes biologiske og adopterte etterkommere.

§ 198. Den som har samleie med bror eller søster, straffes med fengsel inntil 1 år.

§ 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år.

§ 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år.

Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven) – 19. kapittel. Seksualforbrytelser1 – Lovdata

 

 

Er det bare jeg som ble forferdelig kvalm og uvel nå?

Noen av disse paragrafene kan gi høyere straff dersom overgrepet har skjedd på en særdeles krenkende måte eller i felleskap av andre osv, men det tror jeg skjer ekstremt sjeldent. 

 

En mann i Trøndelag har gjort overgrep mot over 40! jenter, og fikk 10 år forvaring. “-Det dreier seg både om nettovergrep og fysiske møter. Mannen er i alt dømt for 73 straffbare forhold, hvorav 72 gjelder seksuallovbrudd.”

 

Jeg kjenner det koker i hele meg, og det er på høy tid at strafferammen for seksuelle overgrep blir strengere. Det er et hån mot oss som er offer for seksuelle overgrep! Jeg har full forståelse for at det er vondt å få bilder og videoer delt, jeg ville ikke likt det selv. Men vi som har blitt misbrukt som barn føler oss også ekstremt krenket, og jeg vil påstå at jeg er krenket og ikke minst såret over så lav strafferamme for seksuelle overgrep. Noen tok ifra meg kontrollen over mitt liv. Noen misbrukte meg.

Jeg må avslutte her, men til slutt vil jeg linke til noe som jeg ikke var klar over før jeg begynte hos DPS for 5 år siden, nemlig voldsoffererstatning.

Søknadsskjema – KONTORET FOR VOLDSOFFERERSTATNING.

Det er en lang behandlingstid, og det krever en god del dokumentasjon, og en erstatning leger ikke alle vonde traumer og sorger, men det er et lite plaster på såret. Jeg fikk hjelp av DPS og advokat. Mange har krav på fri rettshjelp, og det er å anbefale. Lykke til.

 

#snakkdetihjel

 

Klem fra Nina

 

2 kommentarer
    1. Helt enig med deg at det skulle vært lengre straff for seksuall forbrytere. Synd det som har hendt med deg og håper du får erstatning og rettferdighet.
      Ellers er der greit at folk kan ikke bare legge ut bilder og videoer uten tillatelse.

      1. Det er som om de tramper og spytter på meg og andre offer for overgrep. Jeg håper det blir strengere straff snarest mulig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg