Livslang skrivekløe

Redaktør Anders Mehlum var min tipp oldefars bror.

 

 

Det regner og blåser her, så det er atter en inne dag. Jeg kunne sikkert kledd på både meg og unger og tatt oss en tur ute, men det frister så lite. Jeg vil helst ikke bli syk akkurat nå, er så mye som skal skje uken som kommer.

 

Jeg skal prøve å sette meg ned og skrive litt på den boken jeg har prøvd å skrive i så mange år. Bare jeg klarer å komme i gang. Hvor mange ganger jeg har prøvd å skrive bare den første setningen i boken har jeg mistet tellingen på. Hvor vanskelig skal det være å skrive en bok da? Jeg må ta meg sammen hele tiden her på bloggen for å ikke skrive så altfor mye og altfor langt. Men en setning på en bok jeg har hatt i tankene mange år?! Neida.. Det er akkurat som at både fingre og hjerneceller stivner i skrekk. Det er altfor skummelt. Jeg begynte på et utkast for noen år siden,  jeg leste igjennom det for noen uker siden og likte ikke noe av det. Det var bare rot og usammenhengende. Det var vel derfor jeg la den på hylla, jeg får ikke til en god flyt.

 

Her på bloggen er det mye lettere,  det er bare å skrive og dele opp i flere innlegg, det trenger ikke være så god flyt heller. Jeg liker veldig godt å skrive blogg, jeg tror ikke andre SoMe passer så godt til meg. Instagram er for mye bilder og lite tekst, YouTube, Snapchat og TikTok er helt uaktuelt, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg å snakke om psykisk helse, så er jeg så innmari lite glad i å se meg selv. Det er tryggest å skrive og ikke snakke enda, men jeg vet at jeg klarer det, det beviste jeg da journalisten var her på besøk for reportasjen av meg i avisen. Det er tryggest å skrive. Selv om jeg kanskje ikke er forfatter materiale har jeg litt forfatter blod i meg, det er veldig langt bak men det er morsomt likevel. Min tipp oldefars bror, Anders Mehlum var en kjent forfatter og redaktør for bladet Nu.

 

 

Redaktør Anders Andersson Mehlum

 (5. august 1848–11. august 1942) var ein norsk bladmann og forfattar frå Skaun i Sør-Trøndelag. Han levde ugift.

Mehlum var son til ein leiglendingsbonde. Sjølv tok han eksamen ved Klæbu seminar og var ei tid lærar i Nordland. Sidan var han journalist i Morgenbladet i Kristiania og redaktør av Drammens Blad og Kristianiaposten. Frå 1896 til 1932 gav han ut det «originale» vekebladet Nu, ein publikasjon som skulle «fremme fædrelandkjærlighed, urbanitet, sandhed og ret». Her formidla han mykje «smånytt» frå tallause ferder rundt om i bygdene på Austlandet, mest frå Hallingdal.

Mehlum gav ut boka Nordlandsliv i 1888, sju hefte med Hallingdal og hallingen åra 1891 og 1893 og boka Karen og Nils i 1938.

Anders Mehlum – Wikipedia

 

 

 

 

 

Klem fra forfatterspire Nina

 

9 kommentarer
    1. Ja jammen har jeg begynt på bok også, men det kommer ikke langt. Men jeg synes skriving ikke er noe gøy egentlig. Jeg har dysleksi og er overhode ikke flink å skrive bra. Men når man itte ble som en sku, får man være som man e 🙂

      1. Du burde jo gi ut en kokebok. Pappa bruker å si det samme, en får værra som en e, når en itte vart som en sku. Nå fikk jeg den sangen på hjernen :p

    2. Det løsner sikkert etterhvert. Det er mye smerter i det du skulle skrive derfor.
      Men det er godt å få det ut. Jeg skriver også mye i bloggen. Men jeg har også dagbøker. Ikke alt kan deles i bloggen.
      Lykke til med deg.❤

      1. Det er sant, det er mye jeg må holde tilbake for både min egen del og andre familie medlemmer. Det er god terapi i skriving og friluft <3

      1. Kom meg ikke i gang i dag heller, men jeg tar det med ro og lar skrivekløen bestemme tid selv. Så fint at du vil lese min kommende bok 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg