Mygg – en djevel med vinger

Som den hissigproppen jeg kan være, er det ikke så mye som skal til før det renner over og blodtrykket skyter i været. Mygg er en av de tingene jeg virkelig ikke klarer, selv om den myggen jeg skriver om i dag ikke stikker, så er den satans oppfinnelse.

 

I år er det ikke så ille som det har vært tidligere, men det kom opp et bilde på Facebook som et minne for noen år siden. Jeg kjente det bruset i blodet når det bildet dukket opp, og jeg måtte se ut vinduet for å forsikre meg om at dette ikke var tilfellet i år. Det er noen små djevler som svirrer der ute, men ikke mange nok til å stenge meg inne slik som det var den gangen.

 

Den følelsen når jeg har snø og vinter langt oppe i halsen, gleder meg til all snøen er borte slik at jeg kan være ute og jobbe i hagen, så blir alt revet bort fordi noen små terrorister med vinger har bestemt seg for å ta over hele nabolaget. Da så jeg svart. Bokstavelig talt, det nyttet ikke se annet enn små svarte mygg.

 

 

Fjærmygg er en familie av insekter i underordenen mygg. Fjærmygg er en artsrik gruppe med omtrent 3000 kjente arter i verden, hvorav rundt 450 finnes i Norge. Navnet fjærmygg refererer til hannens fjærformede følere. Fjærmygg stikker ikke. I paringstiden opptrer fjærmyggene ofte i store, dansende svermer, gjerne rundt høytstående objekter eller høye punkter i terrenget. Svermingen varer noen uker.

-snl.no

 

Det året dette bildet ble tatt var det virkelig ille med fjærmygg, de var overalt i store svermer.

 

 

Fjærmygg (Chironomidae) er en meget artsrik familie av mygg. De finnes i alle ferskvannsmiljøer rundt omkring i verden – de er de eneste høyere insekter som finnes i Antarktis, noen arter lever i smeltevann på isbreer, og noen få lever også i havet. Det oppdages stadig mange nye arter av fjærmygg. I tillegg finnes det en god del arter som har larvene på land. Fjærmyggene er også ofte svært tallrike, og kan danne store svermer. I bunnsedimenter kan det finnes opptil 100 000 fjærmygglarver per kvadratmeter. Fjærmygglarver er en viktig del av ferskvannsøkosystemene, både som nedbrytere og som mat for andre organismer, blant annet fisk. I Norge er det funnet over 500 arter fjærmygg.

-Wikipedia

 

 

-Klem fra Nina

2 kommentarer
    1. Kjenner til myggens iboende faenskap. Bor i Finnmark og her myldrer det. Er så heldig at myggen ikke liker blodet mitt,så jeg får sjelden myggstikk ( kanskje fordi jeg går på allergimedisin). På Finnmarksvidda går det ikke an å oppholde seg om sommeren.

      1. Vi har hytte på fjellet, og det er et mareritt med all myggen. Stikker igjennom flere lag med klær og jeg klør til jeg blør hver eneste sommer. Mygg og edderkopper er noe som virkelig får blodet mitt til å bruse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg