Nedlatende svar fra NAV

 

 

Jeg er medlem i en gruppe på Facebook som heter AAP aksjonen. Der inne er det mye hjelp og støtte å få for både de som er under AAP, er sykmeldt eller uføretrygdet eller rett og slett bare under NAV.

 

I går ble det lagt ut et vedtak noen hadde fått fra NAV etter å ha søkt om nødhjelp til strømregning. Strømmen var koblet av, og som vi alle vet er strøm en nødvendighet. Dette er svaret søker fikk fra NAV.

 

 

«Det er nå sommer og det er meldt varmt og fint vær over en lang periode. Du er dermed ikke avhengig av varme i din bolig for å overleve. Videre er det muligheter for å grille mat ute nå. Kanskje kan du låne deg en grill om du ikke har en selv, slik at du kan lage deg middager uten å være avhengig av elektrisitet i hjemmet. Det ligger per 09.06.21 også flere griller på finn.no som gis bort i nærområdet. Videre kan du drikke saft/vann fra springen hjemme, slik at du ikke er i behov av kjøleskap for å få i deg drikke i disse sommerdagene. Du er i tillegg enslig og har heller ikke hjemmeboende barn som må hensyntas spesielt i din situasjon. Kanskje har du også bekjente som du kan låne penger av fram til du får din uføretrygd utbetalt igjen, slik at du eventuelt kan betale strømrestansen før uføretrygden utbetales den 17.06.21.»

 

 

Jeg har stort sett vært under NAV hele mitt liv, og jeg har aldri sett et så nedverdigende og svært lite empatisk svar på en søknad. Det er et tungt steg bare det å innse at du har havnet i en økonomisk krise, og at du trenger hjelp for å komme deg ut av den. Et slikt svar fra NAV er helt uakseptabelt, og jeg skjønner ikke hvordan en person som skal hjelpe andre mennesker i en nødssituasjon kan sitte slik på sin høye hest og se ned på en person som ber om hjelp. Det er så nedlatende og frekt.

 

Leder i AAP gruppen jeg er medlem i på Facebook hadde fått tilsendt dette vedtaket og hun la det ut i gruppen i går,  flere kastet seg rundt og kontaktet media. Nå ser jeg VG har laget en reportasje om det, og jeg tror faktisk ikke dette har skjedd uten denne gruppen, så har du problemer med NAV anbefaler jeg deg på det sterkeste å melde deg inn. Der er det mye gode råd og hjelp å få, og jeg tror ikke denne personen hadde fått igjen strømmen sin og en beklagelse fra NAV uten hjelp fra denne gruppen.

 

Legger ved link til artikkelen VG har skrevet Ufør mistet strømmen: NAV foreslo lån av grill – VG

 

Nina

4 kommentarer
    1. Dette er ikke noe nytt. Det som er spesielt her er at denne mannen kunne gå til media, rett og slett fordi han ikke skammet seg og er tøff. Mange opplever slikt fra NAV stadig vekk, men de fleste er i enda mer sårbare situasjoner der de ikke ville tålt å få bakgrunnen sin på trykk i media. Jeg snakker småbarnsforeldre, psykisk helse, personer med rusproblematikk.. hvem vil vel få på trykk at de sliter økonomisk og har små barn, 1-2-3 så står barnevernet der og.. ja, da er det bedre å samle tomflasker i gatene og lete etter rester i containere.. det er mange djevler i NAV. Sad but true.

      1. Ja, det er nok ikke en unik historie han har å fortelle om trøbbel med NAV. Jeg skjønner ikke at slike mennesker som rett og slett ser ned på andre får ha slike jobber. Det er helt uforståelig..

    2. Hørte om det i radio. NAV skal behandle saken på nytt. SV leder Lysbakken skal ta opp dette i Stortinget. NAV burde skamme seg.

      1. De burde skamme seg veldig. Dessverre er det nok mange slike saker som vi ikke får høre noe om.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg