Psykisk selvskading

Selvskading er noe de aller fleste av oss vet hva er, det er når du påfører deg fysisk smerte for å lette trykket på de mentale smertene. 

Men hva er psykisk selvskading? Jeg har ikke sett så mange plasser det er skrevet om psykisk selvskading, derfor vil jeg skrive litt om hva jeg mener er psykisk selvskading. 

Som med alt annet her på bloggen min snakker jeg om min egen erfaring, og hvordan jeg ser og føler det. Dette er ingen fakta side men jeg håper jeg kan være til hjelp for noen. 

En av de tingene jeg har gjort med psykisk selvskading er jo selvfølgelig den uendelige mobbingen av meg selv. Den sliter jeg mye med å bli kvitt, selv om jeg har blitt mye flinkere etter de få ukene jeg har skrevet her. Jeg tar meg i å himle og rulle med øyene, lage brekningsuttrykk til min egen refleksjon og være veldig negativ til mitt eget speilbilde. 

Jeg skulle prøve på meg en ny kjole jeg kjøpte meg for noen uker siden, jeg prøver aldri klær på butikker, fort inn og ut, og den satt ikke så veldig pent på meg. På grunn av den skjeve ryggen min har jeg en tykk og en tynn profilside, ryggen lager til en ekstra valk bak, spesielt nå når jeg veier litt for mye. Michelin silhuetten var det eneste jeg så i speilet, og jeg bøyde meg skikkelig til så jeg fikk enda flere valker rundt midjepartiet. Flatterende. 

Jeg kunne forsvart det med selvironi og humor, men det er ikke det minste morsomt, jeg blir bare utrolig sliten og ikke minst veldig nedstemt i humøret. Da er det kun en ting som fungerer, sjokolade. Nei nei nei! Ikke sjokolade, joggebukse. 
 

Spiste meg kvalm på sjokolade i helgen. Skulle ikke mange bitene til.

 

En annen ting jeg var, jeg kan endelig snakke om det i fortid, er at jeg kunne lese gjennom en negativ melding om meg selv flere ganger, i lang tid etter den var sendt til meg. Jeg kunne sitte og lese igjennom lange brev jeg har fått tidligere der det sto hvor dårlig person jeg er mange ganger. Jeg har heldigvis kuttet kontakt med disse personene som brukte å sende meg så mange negative meldinger om meg som person, så jeg får ikke slike meldinger lengre, heldigvis. 
 

Men hvorfor slettet jeg ikke meldingene og kastet brevene med en gang de kom frem til meg? Hvorfor måtte jeg ta de opp og lese hvor dårlig person avsender mente jeg var? Jeg tror det var fordi jeg hadde så liten tro på meg selv at det var som en forskrudd bekreftelse til meg selv at jeg var en dårlig person. Jeg var så ille som avsender ville ha det frem. Det står jo her svart på hvitt. 
Men jeg er faktisk ikke det, det har jeg skjønt veldig godt etter at jeg kuttet kontakten med disse personene. 
 
miniblogg.no/hjernevasket/119566/godta-meg-som-jeg-er.html

Det er ikke alltid så lett å skjønne hvilken negativ boble man har falt inn i, og jeg tror ikke jeg er alene om å ha det slik. Det er ikke bra å være så destruktiv med seg selv. Får du stygge meldinger så slett de med en gang. Er det idioter på SoMe som skal fortelle deg hvor stygg du er, blokker de. Kommentarfeltene bruker å være overfylt med troll, og det er bare å sette på blokkering med en gang de prøver å lime seg fast på deg. 
 

Jeg har enda en lang vei å gå, men jeg skal klare det. En vakker dag skal jeg klare å se i speilet og bare godta meg selv som jeg er, innvendig og utvendig. 
 

Du er du og du duger 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg