Selvmordstanker – snakk det ihjel

Det er ikke så lett for meg å skrive om mine psykiske lidelser og selvmordstanker. 
Jeg har kun åpnet meg for en håndfull mennesker tidligere i livet, og jeg har ikke kunnet snakke høyt om min brors selvmord eller mine egne tanker om det. 

Jeg trodde at hvis jeg bare holdt det inne så gikk det over til slutt. Går det an å ta så feil?  Jeg sitter ofte med hjertebank og jeg må presse meg til å trykke «publiser» når jeg skal legge ut nye blogg innlegg. Så hvorfor fortsetter jeg? For å vise at vi må snakke det ihjel! For å tie de som sier «det er bare å ta seg sammen.»
 

Det er utrolig viktig å snakke om den psykiske helsen vår, og jo mere vi snakker om hvordan vi har det inni oss, desto flere selvmord kan vi forhindre. Vi kan faktisk redde liv. Vil ikke du være med og redde et liv?

 

Jeg vet at det har vært vanskelig for mange rundt meg å høre at jeg har hatt mange selvmordstanker, men det er så viktig å være åpen om det. Men det er også veldig viktig å be om hjelp. Snakk om hvordan du har det til noen du stoler på, og be fastlegen din om hjelp. Det finnes mange hjelpetelefoner hvis du klarer å ringe. 

Sliter du ikke med den mentale helsen selv, så sett deg ned og vær en god venn og ikke minst en god lytter. Du trenger ikke si så mye, men vær der for den personen som trenger deg. Rekk ut en hånd, en skulder å gråte på, det kan være nok akkurat der og da.

 

Selvmordstanker er et så tabu emne til de fleste enda, og det må vi gjøre noe med. Vi må snakke det ihjel! 

 

Mental Helse har en kampanje gående der de oppfordrer til å snakke om selvmords tanker. 
Les her hva de skriver https://innhold.mentalhelse.no/strong-not-silent

 

 

 

Jeg føler meg veldig bra for tiden, en god periode og jeg ser lyst på fremtiden. Det føles veldig godt å ikke ha den mørke skyen hengende over seg. 
 

Det er endelig omtrent fritt for snø her vi bor, og jeg kan begynne med mine gåturer i skogen igjen. Det gir meg mye påfyll. Jeg blir ikke frisk fra hverken angst, depresjon eller noe annet med mine mange turer, da skulle jeg vært frisk for mange år siden. 
 

Hva som skal til for at akkurat mine lidelser skal forsvinne, det er jeg på jakt etter enda, men jeg vet at humøret mitt blir bedre når jeg får være kreativ. Så lenge jeg ikke blir for kreativ, eller henger meg opp i antall hjerter og tomler opp.
 

Les gjerne dette innlegget miniblogg.no/hjernevasket/118093/slutt-aa-sutre-bare-ta-deg-sammen.html

 

 

Jeg er å finne på både Facebook og Instagram under sammen navn, Hjernevasket

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg