Sosiale medier og filter

For en stund siden oppfordret politiet oss, foreldre spesielt, til å holde oss litt oppdatert på hva ungene holder på med på sosiale medier. Nå har jeg 2 voksne barn og 2 barn på barneskolen, så jeg har egentlig ikke følt at jeg trenger å følge med så mye siden de minste ikke bruker SoMe enda. 

Jeg har forresten spekulert meg grønn i lang tid på hvilken ny plattform SoMe er. Tenkte jeg skulle sjekke den ut etterhvert, men for et par dager siden skjønte jeg at det står for Sosiale Medier. Herregud, det er ikke lett å bli gammel og ikke få med seg alle disse forkortningen. 

 

Facebook er det jeg bruker for å holde kontakt med familie og venner og det er en veldig grei måte å finne gamle venner, bortglemte slektninger, og andre ting man har interesse for. Det var også veldig kjekt for meg som omtrent ikke husker noen bursdager at jeg fikk opp en varsel hver dag over hvem som hadde bursdag. Mulig det er noe jeg har trykket vekk, men det er helt borte hos meg, så nå vet jeg snart ikke når noen har bursdag. 

 

Snapchat er ganske greit å filme korte snutter og sende til venner og familie. Helt i begynnelsen var det veldig morro med masse filter man kan sette på så man forandrer utseende med en kjempestor munn og øyne, gjerne med en stemmeforvrenger så man høres helt gal ut. Jeg lo mye av det. Kan være veldig morsomt med filter.

 

Instagram bruker jeg svært lite, men det er der jeg legger ut bilder fra min egen hobby og følger lignende profiler. Det er vel den jeg bruker aller minst, men såvidt jeg vet er den omtrent fri for filter. Kun justering av farger, og det kan være veldig kjekt for noen som er så dårlig på å ta bilder som meg.

 

TikTok laget jeg meg nylig. Der er det også en hel haug med morsomme filter, men det jeg legger merke til først er at de fleste går på å gjøre ansiktet penere. Det er mulig det er jeg igjen som har trykket på noe, men det ser ut som det er automatisk justering på TikTok der man får glatt og feilfri hud, kritthvite tenner, fine vipper og en lett sminke. Det er så trist. Jeg er ikke akkurat den mest selvsikre, og har bestandig vært usikker på mitt eget speilbilde. Skal love deg at etter noen runder med de forskjellige filtrene så ble det ikke noe bedre, og jeg er en godt voksen dame som burde vite bedre. Jeg tar meg i å pirke på ting jeg ikke var klar over at jeg ikke likte ved ansiktet mitt. Man kan bruke et filter der man kan se hvor asymmetrisk man er i ansiktet. Det er sikkert ment for å være morsomt, men hos noen som er veldig usikker på seg selv kan dette være veldig skadelig.

 

  

Lange fine vipper som jeg bestandig har ønsket meg, feilfri og rynkefri hud i en alder av snart 44år. 
Slik blir det med filter på TikTok, men langt fra virkeligheten. Grønt hår står forresten på ønskelisten, men jeg er vist for gammel sier de minste her i huset.

 

Jeg er veldig glad for at jeg ikke er ung i denne verdenen som er fylt av SoMe med filter som skal gjøre deg vakker. Men når det er sagt så er TikTok en av de appene som passer meg veldig godt. Det er mange forskjellige kunstnere som med glede vil dele sin kunnskap med deg og lager videoer der man kan lære seg en ny hobby trinn for trinn. 
Mine minste barn har fått lånt mitt nettbrett for å se på TikTok (under oppsyn) der de lærer seg å tegne. Jeg selv holder på å lære meg makrame, og gleder meg stort til jeg får makramegarn i posten. 

Kjenner veldig på at jeg vil holde mine yngste langt vekk fra sosiale medier som mulig, men en dag kommer det at de også er gamle nok til å lage seg egne profiler. Jeg håper vi har klart å forklare de godt nok at sosiale medier som oftest ikke henger sammen med virkeligheten til den tid. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg