Vilt og spiselig – Strutseving

Strutseving er en delikatesse og minner om en smak av asparges

 

 

Strutseving er regnet som en delikatesse i Canada men her i Norge er den enda ikke så mye brukt til matlaging. Strutseving er en av de første vi kan plukke på våren, mine som du ser her er egentlig kommet for langt, de bør plukkes litt tidligere før bregnen ruller seg ut.

 

Strutseving tilberedes som Asparges og må varmebehandles, altså ikke spises rå. 

 

Det er veldig viktig å lære seg kjennetegnene til alt du sanker fra naturen, for veldig mange av artene har onde tvillinger. Arter som ligner veldig, men som er giftige.

 

Det første du skal se etter ved strutseving er hvordan de vokser som i en sirkel, og det skal stå igjen slike brune stenger som du ser på bildet fra min hage. Når de kommer opp skal det være et brunt “skall” som sitter på, stilken skal være formet som en konkav. Det skal ikke være noen sporehus bak på bregnene, slike små prikker som sitter bak på ormetegl.

 

Ikke spis før du er 100% sikker på at du har plukket riktig. 

 

Jeg liker å ha mine til pynt i hagen, den passer veldig fint vedsiden av gressløken min. Denne fikk jeg av en eldre herremann som var lei av hagen sin, men som regel kan du finne strutseving ved fuktige områder nær skogen. Her jeg bor er det drøssevis ved en liten elv, og det er virkelig lekkert å se på når bregnene kommer ut i sin fulle prakt.

 

 

Den er ikke bare delikat i smak,  jeg liker å ha den i hagen som pynt.

 

 

Klem fra Nina

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg