Vilt og spiselig

Denne utsikten er virkelig noe man bare må nyte, og det er verdt bilturen.

 

 

Istedenfor å være hjemme og rydde å vaske, bake og stryke, så bestemte vi oss for å kjøre oss en tur. En koselig familietur, bare nyte den fine naturen vi har. Det er noe både jeg og kjærest liker, tvillingene liker å være med fordi da er det som regel noe ekstra godt i sekken. Vi dro til en plass vi har vært mange ganger før, det er et lite stykke å kjøre og lange bilturer er jo bestandig like moro med to viltre 7 åringer i baksetet.

 

 

 

Jeg hadde et lite håp om å finne ramsløk, men det har jeg nesten gitt opp å finne uten å kjøre sørover til nabofylket. Granskudd er det mer enn nok av, og det skal jeg plukke og lage pesto av. Det har jeg planlagt i flere år, men det har bare blitt med tanken.

Her fant jeg en fin plass med mange oppskrifter på hva du kan lage av granskudd https://turjenter.no/granskudd-det-gronne-gullet/

 

Små røde kongler er ikke noe som kommer hvert år, men hvert 4-7 år, hvis sommeren året før var veldig varm. Nydelige å se på, og det er også god mat ifølge noen. Jeg har ikke smakt det enda.

 

 

Disse små blomstene, eller små kongler som det egentlig er, skal være veldig god på smak.
Jeg har lett etter oppskrift på disse små røde konglene, jeg vet jeg har sett noen lage et slags syltetøy av de, men jeg finner ikke igjen hvor jeg så det. Jeg elsker å sanke fra naturen, så jeg sitter ofte og leter etter noe jeg kan være på jakt etter. Like ofte glemmer jeg hvor jeg har sett ting, og blir da sittende å bruke like lang tid på å finne igjen oppskrift.

 

Jeg fant en side som er på engelsk der de lager pine cone jam, det ser jo helt himmelsk godt ut.
Jeg får veldig lyst til å dra ut igjen og sanke både små røde kongler og ferske granskudd.

Link til den her: https://foragerchef.com/pine-cone-cider-jam-varenye/

 

 

Sandmorkel – giftig sopp, men er du så heldig å finne spissmorkel er det en god matsopp.

 

 

På denne tiden av året er det mye gode nyttevekster man kan sanke og lage mye godt av. Jeg kom på litt for sent at det er mye spiselig tang også, og det er spesielt en tang jeg vil finne, og det er trøffeltang/grisetangdokke.
Den fant jeg nok ikke i dag, men jeg skal finne det en vakker dag. Bare for å ha funnet den. Jeg kan nøye meg med å ha funnet noe en gang, og det trenger ikke være store mengder heller. Jeg er jo som kjent aller mest glad i sjokolade.

 

 

Ingen trøffeltang å finne i dag

 

Nyt naturen og plukk bærekraftig.

 

Klem fra Nina

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg