Brosje i steinbit skinn

Ikke helt fornøyd enda, men det kommer seg.

 

 

Skulle egentlig gjøre litt nyttig hagearbeid i dag, men det bøtter ned innimellom sol gløttene, så jeg holder meg inne. Blir rimelig kjedelig å gå inne, så jeg fant ut at jeg skulle se litt mer på brosjen jeg holder på å lage til min fremtidige fantasidrakt.

 

Fantasidrakten min har jeg egentlig veldig klar i hodet, men jeg kjenner meg selv såpass at det blir mange forandringer underveis. Kommer sikkert til å lage en annen brosje også, det er faktisk litt moro å fikle litt med skinn igjen. Mange måneder siden jeg begynte å lage denne, så det går ikke akkurat så fort. Jeg unngår jo hobbyrommet mitt for det meste, det har jeg skrevet litt om i innlegget Mestringsfølelsen som forsvant.

 

Brosjen har jeg lagd av vegetabilsk garvet natur lær og steinbit skinn. Steinbit er et veldig fint fiskeskinn å se på, og det er veldig solid. Steinbit er min favoritt fisk på matfatet, det er få fisker som slår den. Den nest beste fisken til meg er uer, eller uggur som jeg er vant til å si. Jeg vet ikke om den egner seg til å garve, men det har vært morsomt å prøve, den har jo en nydelig farge. Jeg prøvde å garve et elgskinn for noen år siden, og det gikk ikke så godt, ryggen kollapset helt og jeg hadde problemer med å gå i lang tid pga smertene. Vet du ikke hva garving er, så kan du lese her.  Jeg skal aldri prøve å garve så store dyr igjen, men det har jo vært morsomt å prøve å garve sine egne fiskeskinn. Jeg er en elendig fisker, og får som regel ingenting unntatt når jeg pakker bolle eller pølsebrød rundt kroken, så da må jeg få noen til å fiske for meg hvis jeg skal prøve å garve selv. 

 

 

 

Må bestille meg noen mindre og større “pynt” så jeg kan se om det passer bedre.

 

 

 

Klem fra Nina

14 kommentarer
    1. Du er flink:)
      Jeg merker at tiden går fortere når jeg lager noe og blir stolt når jeg blir ferdig:)
      Men kreaviteten er ikke på topp hele tiden:)
      Det blir sikkert en vakker dag:)

      1. I den tiden jeg holdt på med skinn arbeid fløy timene og enkelte ganger glemte jeg å spise for jeg var helt oppslukt i arbeidet. Nå klarer jeg ikke holde på stort lenger enn en time engang. Du tar jo veldig fine bilder, det er en kreativitet det også, å se for seg motivet.

    2. Herlighet så dyktig og kreativ du er , den var jo nydelig! Jeg husker min bestemor brukte å garve fiske skinn , min bestefar var fisker og veldig opptatt av at de måtte benytte seg av alle ressursene havet hadde å tilby.
      Stå på videre , gleder meg til å følge prosessen videre 😊

      1. Å så gøy at hun brukte å garve fiskeskinn. Jeg gleder meg til å prøve, jeg tror ikke det skal være så vanskelig som elgskinn iallefall :p

          1. Jeg følger en dame på Facebook som garver store skinn, alt for hånd og det står det virkelig respekt av.

              1. Mange har sett seg blinde på priser fra Ebay osv og setter liten pris på håndlagde ting, det er min erfaring i alle fall.

    3. Nydelig! Kan si at steinbit er ikke en fisk jeg liker på matfatet. Uer har en nydelig farge. Du får kontakte en fisker når du skal ha skinn å jobbe med. Det får du eller kjøpt. Lykke til videre med prosjektet.

      1. Ja, jeg tror jeg skal prøve å finne en lokal fisker å spørre om å få kjøpe noe fisk, tror ikke det er så vanskelig å garve fiskeskinn. Steinbit og uer er beste fisken synes jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg