Er det mulig å komme med et så idiotisk «råd»?

I dag har jeg lest om Kim Roger Olden som ble avvist når han ringte 113 for å få hjelp. Han vurderte å avslutte livet sitt, han trengte hjelp.

Jeg har kopiert et lite utdrag fra artikkelen i Stjørdals-Nytt der det står hvilken «hjelp» Kim Roger Olden fikk fra legen etter å ha ringt 113.

 

 

«– Jeg kontaktet 113 mellom klokken 04.00 og 05.30 og fortalte at jeg hadde møtt veggen. Jeg fortalte at jeg vurderte å avslutte livet og fikk til svar at de skulle kontakte legen som skulle ringe meg opp, forklarer han.

Ifølge Olden gikk det én time før han nok en gang tok kontakt med legevakten, hvor han fikk samme beskjed. Etter hvert skal legen ha ringt opp og nok en gang måtte han forklare situasjonen.

– Svaret jeg fikk var at jeg var så flink til å forklare meg, og at jeg kunne bare sette meg ned og tenke på noe annet frem til legekontoret åpnet, sier han videre.»

 

 

 

TENKE PÅ NOE ANNET?! Er det mulig at en lege kan si noe slikt til en som vil ha hjelp når han vurderer å avslutte livet? Legen kunne like gjerne kommet med det andre gode rådet, ta deg sammen og gå deg en tur i frisk luft. Det er så godt et råd. (nei, det er ikke et godt råd)

Hvorfor faen har jeg ikke prøvd det? Hvorfor tenkte jeg ikke bare på noe annet når jeg ville ta livet mitt? Når du er så langt nede i den mørke guffa så klarer du ikke tenke på noe annet. Jeg måtte vente i noe som føltes som en evighet før jeg fikk hjelp, det kan du lese i innlegget  Hvor lang ventetid er det på psykisk helsehjelp?

 

 

 

 

 

Kim Roger sin historie er dessverre ikke unik, han er ikke den første og heller ikke den siste som blir avvist fordi han virker «oppegående» nok til å vente til dagen etter.
Hvis du har knekt en fot så blir du ikke sendt hjem med beskjed om å vente til i morgen fordi du høres så bra ut. Du får jo komme inn på full sjekk der de tar godt vare på deg og sørger for at du har det bra før du blir sendt hjem. Hvorfor skal ikke psykisk helsehjelp være på lik linje? Hvorfor får en som har tanker om å ta selvmord bare en beskjed om å tenke på noe annet? Jeg fatter det bare ikke.

Den nullvisjonen til Regjeringen høres jo så bra ut, men har de egentlig satt seg inn i hvor lite akutt hjelp det er å få? Hvor lang ventetid det er på å få hjelp?

Kim Roger fikk avslag på sin søknad om hjelp på DPS, burde ikke alle som ber om hjelp faktisk få hjelp? Jeg lurer på om jeg får avslag på min søknad om psykisk helsehjelp.

Slik behandling som Kim Roger Olden og mange flere får når de ber om hjelp er helt uakseptabelt. Psykisk helse er like viktig som fysisk helse.

 

#snakkdetihjel

 

 

Trist klem fra Nina

2 kommentarer
    1. Snuppen min jobber i akutten. Nå vet jeg ikke om denne personen du skriver om. Men problemet hos legevakten og akutten er at de har gjengangere som gjør dette stadig vekk. Det blir litt sånn til slutt, hva skal man gjøre? Jeg har tenkt litt på dét, hva skal man gjøre… noen situasjoner klarer jeg bare ikke sette meg inn i annet enn at det er grusomt trist.

      En gjenganger spiser sakser og barberblad. For hjelp, blir innlagt på psykiatrisk, kommer ut igjen og gjentar.. jeg er veldig fascinert over at mennesket greier svelge disse tingene.. men slik er det 😢

      1. Ja jeg har hørt om tilfeller med slike gjengangere, men det er jo også et rop om hjelp. Og tydeligvis så får de ikke den hjelpen de trenger når de fortsetter i samme bane. Det er vanskelig, jeg skjønner det, men å be noen som har selvmordstanker om å bare tenke på noe annet er helt forferdelig. Slikt bør ikke skje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg