Gaslighting

Gaslighting 

er en systematisk psykisk mishandling for å bryte ned partnerens tro på sin egen hukommelse, virkelighetsoppfatning og dømmekraft. Offeret opplever en tilstand av dyp redsel og forvirring. Gaslighting inneholder de samme elementene som hjernevasking, forhørsmetoder og torturteknikker som er brukt i krig.

 


«Det er viktig å ivareta ungene i en slik situasjon for å unngå senskader.» –
dette er en kommentar som ble lagt igjen på et av mine blogg innlegg. Hva denne personen vil oppnå med en slik kommentar vet jeg ikke. Er det jeg som ikke skal få senskader, eller er det mine barn? Skal jeg få dårlig samvittighet fordi jeg er psykisk syk? Sier du jeg er en dårlig mor og at jeg ikke ivaretar mine barn? Det er godt mulig denne personen mener det godt, men jeg
 vet hvem denne personen er, og det er en av de som har forårsaket en av mine traumer fra barndommen. Det bør dere lese litt om her.

 

Jeg har prøvd å snakke med denne personen tidligere, men det hele ble snudd til at jeg var en dårlig person og jeg hadde ødelagt hele julen for denne personen. Riktignok ble det tatt opp før jul for noen år siden, men det falt seg naturlig da denne personen kom til meg og var så lei seg fordi hen ikke hadde vært der nok for meg i oppveksten. Jeg forklarte denne personen at jeg ikke var sint, men jeg har båret på disse ordene som ble sagt til meg, og det påvirket meg ekstremt mye i min ungdom. Det var dråpen som gjorde til at det rant over for meg den gangen. Det virket som denne personen oppriktig ble lei seg, men tydeligvis ikke etter alle de ekle meldingene hen sendte meg i ettertid om at jeg var et grusomt menneske og hadde ødelagt julen for hen. Jeg kuttet kontakt øyeblikkelig og har ikke angret et sekund i ettertid.

 

Jeg har mye blackout fra min oppvekst, og jeg stoler ikke på mine egne minner. Det var flere personer i rommet som hørte hva som ble sagt til meg den gangen, at det var min skyld, hvis ikke har jeg vært veldig i tvil for det er en grusom ting å si til et barn. Jeg hadde fra før av et annet dødsfall på mine skuldre, min bror.

 

Dette med å ikke stole på egne minner har jeg underet meg over i hele mitt voksne liv. Jeg må stadig få bekreftet mine minner, stoler ikke på hva jeg selv husker på. Jeg har mange ganger sendt meldinger til personer jeg tror kan huske på en episode for å forhøre meg om jeg husker riktig.
Det er ikke bare vonde minner, men mange gode minner også. Selv om jeg er glad jeg ikke husker alle detaljer fra overgrep og andre traumer så vil jeg huske på mer fra min barndom. Jeg har trodd at det var pga all alkoholen jeg drakk jeg husker så lite, men dette nye (for meg) begrepet «gaslighing» passer på en prikk. Jeg ble hjernevasket til å tro at min bror ikke tok selvmord, men at han ble myrdet av min far. Jeg ble overbevist om at det var sant, og jeg var livredd min egen far i mange år. Når jeg i voksen alder har undret meg over ting som ikke stemmer har jeg blitt fortalt at det er noe galt med meg, og at jeg ikke vil huske. Slike ting fucker opp hjernen til enhver person.

 

Begrepet «gaslighting» stammer fra filmen “Gasslys” fra 1944. En ung, sårbar sanger gifter seg med en attraktiv, karismatisk, mystisk eldre mann. Kona opplever en rekke uforklarlige hendelser som får hennes mann til å hevde at hun er gal. Det viser seg senere at det er han som står bak disse hendelsene. Han omorganiserer hjemme, beskylder henne for å flytte på ting uten å huske det, og manipulerer gassen i lysene i huset slik at de blir svake. Målet hans er å manipulere henne og overta arven og formuen hennes.

 

#snakkdetihjel

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg