Hvorfor fortsetter jeg å spise følelsene mine?

Hvorfor er det slik at vi trøstespiser? 

 

Jeg har bestandig tenkt at jeg får det så mye bedre hvis jeg bare spiser en sjokolade i full fart.

Trykke innpå en stor Japp på tvers, og alt blir like mirakuløst bra som når man bare tar seg sammen og går en tur ut i frisk luft. Kanskje en feil sammenligning ettersom frisk luft faktisk er bra for kroppen, noe Japp ikke er, men man blir ikke frisk av noen av delene.
Nei, sjokolade er ikke løsningen på alt. Dessverre. Men jeg klarer ikke tenke på noe annet enn en stor deilig plate med luftig Stratos, eller en stor pose med M&M sjokolade. Jada, gulrot er godt det også, men det er ikke sjokolade godt…  Sjokolade er løsningen. På alt.

 

 

«Trøstespising, spising når man er trist, redd, stresset eller lei seg, er årsaken til overvekt for mange mennesker.

Hvorfor trøstespiser vi, og hvorfor trøstespiser vi ikke brokkoli?

Trøstespising handler om å spise – ikke fordi man er sulten, men fordi vi opplever følelser som ikke er gode. Det kan f.eks. være å spise når du er trist, redd, stresset, ensom, frustrert, lei deg eller skamfull. Trøstespising er veldig utbredt, og man mener faktisk at over 70% av overspising skjer på grunn av emosjonelle vansker. Mange blir derfor overvektige nettopp på grunn av vanskelige følelser som de prøver å takle ved hjelp av trøstespising.»

www.bramat.no

 

Jeg husker allerede fra jeg var liten hvor stort behov jeg hadde for å spise noe søtt. Jeg kunne ta en spiseskje sukker rett inn i munnen for jeg måtte bare ha noe søtt. Jeg har opplevd mye sårt helt fra jeg var veldig liten, så jeg tror jeg allerede da begynte med trøstespising. Men det kan jo hende at jeg bare er avhengig av sukker, for det er fult mulig ifølge www.forskning.no

 

«Sukker kan sammenlignes med stoffer som heroin og morfin. Helt sant! 

Forskning viser nemlig at sukkeret snakker med akkurat de samme systemene i kroppen som gjør oss avhengig av narkotika.

– Sukker er som et rusmiddel for hjernen, sier professor Aina Ravna ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Hun forteller at bare bittelitt sukker i munnen får hjernen til å ønske seg mer.

– I munnen har vi sukkerreseptorer, og det skal bare noen sukkerkorn til før de reagerer og gir belønningssystemet i hjernen et kick, sier professoren.

Belønningssystemet ligger i urhjernen og er lystsenteret som styrer instinktene våre, som jakt og sex. Disse har vært viktige for menneskenes overlevelse gjennom tidene.»

 

 

Jeg har en intens hodepine, og jeg er mer enn normalt grinete for tiden, enda jeg snek meg til en liten sjokoladebit i går. Kan ikke legge en bit sjokolade i kjøleskapet og tro at jeg lar den ligge i fred i mange dager. Så mye selvkontroll har jeg faktisk ikke.

 

 

«Ravna forteller at sukkeret gir oss et sug etter mer, spesielt når vi ikke har tilgang. Derfor er det er så vanskelig å legge om kostholdet.

– Rotteforsøk viser at de rottene som har tilgang til sukker halve døgnet, har mer sukkersug enn de som har tilgang til sukker hele døgnet.

Hun tror det er derfor vi sliter med å holde dietter. Når sukker er forbudt, ønsker vi det bare mer.»

 

Vet ikke jeg, det stemmer ikke helt for min del. Jeg tror ikke en jobb på Nidar Bergene hadde vært noe for meg..

 

 

 

 

Følg meg gjerne på Facebook under «Hjernevasket»

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg