Vilt og spiselig – Kandisert vårsopp

Jeg glemte de få Skarlagen Vårbeger soppene jeg fant på kjøkkenbenken, de hadde tørket godt inn etter jeg renset de, men det gjør ingenting.

Jeg tørker ofte sopp jeg finner, blander mange forskjellige typer sopp og lager soppkrydder som kjærest lurer inn i saus og gryter. Jeg liker nemlig ikke sopp. Jeg elsker å plukke sopp og jeg leser om sopp så ofte jeg kan, men smaken og konsistensen av sopp er noe jeg absolutt ikke elsker.

 

 

 

 

De som har fulgt meg en stund, og kjenner meg, de vet at søtsaker er noe jeg virkelig elsker. Jeg får aldri nok. Derfor bestemte jeg meg for å prøve å kandisere disse få soppene jeg og kjærest fant for noen dager siden.

Det er ikke min ide, jeg kan ikke kokkelere så bra på kjøkkenet at jeg kan komme på en så smart måte å lage sopp på, jeg vet ikke hvem som står bak ideen heller dessverre.

 

 

 

Jeg la den lille håndfullen med tørket skarlagen vårbeger i en liten kjele, dekket de med vann og hadde på et par skjeer med sukker. Jeg kokte opp sopp og sukkervann til det ble en tykk sirup. Tok opp soppene og la de på et bakepapir til avkjøling.

 

 

Skarlagen vårbeger har en så nydelig rød farge, og den beholdt fargen under koking. Jeg ble rød på fingrene av å rense soppen, så tenkte det var en fin fargesopp, men litt usikker nå.

 

 

Det ser jo bare helt lekkert ut med kandisert skarlagen vårbeger.

 

Jeg tror det kan være veldig godt sammen med en god blåmuggost. Mulig jeg må dra ut på enda en sanketur snart, det ble ikke store smaksprøvene av dette. Jeg likte det faktisk, kjærest synes det smakte litt for lite sopp. Jeg kjente godt sopp smaken, men vi er nok veldig uenige angående hva som er søtt og ikke.

 

Husk å aldri plukk eller spis sopp du ikke er 100% sikker på. 

 

-Klem fra Nina

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg