#snakkdetihjel

Det er tydelig at uføretrygd og stigma rundt dette er noe som engasjerer. Mitt forrige innlegg Uføretrygdet og lat har skapt stort engasjemang, og veldig mange takker meg for at jeg er så åpen og setter lys på denne saken.

 

Jeg skulle ønske det engasjerte like mye med den psykiske helsen, men det henger som regel sammen, uføretrygdet og mental helse. Det gjør noe med et menneske å bli varig ufør.
Jeg gir meg ikke på å skrive om psykiske lidelser og hvordan det er å leve med det. Hvor tungt det faktisk er å være psykisk syk.
Jeg kommer aldri til å slutte med hagearbeid og turer i skog og mark, uansett hva folk måtte mene om at jeg da er frisk nok til å jobbe. Alle klarer å gjøre noe sies det, ja jeg klarer å stå opp, og noen dager er det faktisk mer enn nok.

 

 

Det ble ikke noe hagearbeid på meg i går heller, jeg har kroppen full av soleksem som popler opp bare jeg ser på solen, så jeg må holde meg inne med kløestillende salve. På kvelden da solen er på tur ned, er jeg så sliten og orker ikke gjøre stort annet enn å gå en liten runde rundt huset bare for å nyte alt arbeidet både jeg og kjærest har gjort opp igjennom alle disse årene. Det er en stor mestringsfølelse. Jeg har ikke tenkt på det som en mestring tidligere, men nå ser jeg ting på en litt annen måte. Vi som egentlig ikke har peiling på hage og det som følger med, har laget oss en fin hageflekk med blomster og planter vi aldri husker navnene på. Det gjør ingenting heller, for vi koser oss med å se hvor de vokser seg frem og blir vakre, fargerike blikkfang i hagen vår.

 

 

 

 

Jeg skal ikke la noen ødelegge for meg med at de skal fortelle meg at jeg snylter fordi jeg er uføre og lever livet mitt så godt jeg kan. Jeg håper ingen andre lar uvitende og dømmende mennesker ødelegge sin hverdag. Men jeg vet at det er mange som føler seg uglesett og dømt. Jeg har hørt mange historier i det siste, og det skjærer i hjertet mitt hvor mye enkelte sliter med systemet ,og for å få nok mat på bordet. Tenk det, noen har ikke penger til mat her i Norge, de går og sulter. Mennesker som har gitt opp kampen mot systemet, de har ingen energi eller midler til å fortsette å kjempe. Det er så forferdelig trist, jeg blir tom for ord. Jeg gråter.

 

 

#snakkdetihjel

Klem fra Nina

7 kommentarer
    1. Ja snakk det ihjel!
      Psykisk helse, sykemeldinger, uføretrygder……………. skamfølelsen….. men søren heller – som oftest er det grunner bak!

      En hage med masse herlig blomster er bare lekkert å nyte gjennom solrike og mindre solrike dager 😀 Det gir en glede 🙂

      1. Det har du helt rett i, det ligger oftest noe bak alt det der. Skulle ønske folk sluttet å dømme andre, men det tror jeg dessverre aldri kommer til å skje.
        Hage gir meg masse glede 🌹⛲️👩‍🌾

    2. Dessverre mange som har lite penger og rutte med. Man må snu krona skal man overleve på trygda. Jeg har hage med dam og fontene. Blomsterkasser og drivhus. Har paprika, og tomater + sommerblomster i drivhuset. Noen skal plantes på kirkegården. Ellers er det satt poteter og jordbærplanter.

      Jeg tar allergitabletter og har ikke hatt soleksem på årevis. Håper kløen gir seg.

      1. Hørtes ut som en nydelig hage 🥰 Samboeren min ønsker seg drivhus, han har litt grønnere fingre enn meg.
        Fikk allergitabletter av legen i dag, kjedelig å sitte inn å se hvor nydelig vær det er.

      2. Hørtes ut som en nydelig hage 🥰 Samboeren min ønsker seg drivhus, han har litt grønnere fingre enn meg.
        Fikk allergitabletter av legen i dag, kjedelig å sitte inn å se hvor nydelig vær det er.

    3. Og hvert ord er den brutale virkelighet og den sørgelige sannhet! Vel talt, og kos deg med Hagen og plantelivet. Selv har jeg bare en liten balkong hvor jeg har tomatplanter, paprika, chilli og noen andre flotte grønnplanter. Det gir balsam til livet 💜

      1. Tomat og chili har jeg sluttet å prøve å få til, de bare dør for meg 😂😳 Jeg må ha planter som vil ha lite stell, for selv om noen tror det så er jeg ikke SÅ ofte i hagen 🤔
        ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg