Uføretrygdet og lat

I går skrev jeg Kan ikke uføretrygde ha et liv?

 

 

Jeg har for det meste fått positive tilbakemeldinger, men det er noen som hardnakket mener at kan jeg jobbe i hagen så kan jeg også ha en ordinær jobb. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen mener de vet hva min helse klarer og ikke klarer.  Jeg holder ikke på i hagen min 7-8 timer hver dag, og når jeg sier jobbe i hagen min så er det ikke å stå å rive opp trær og røtter med full håndkraft, jeg planter små stauder og luker ugress. Kjøper noen nye stauder hvert år med den enorme utbetalingen jeg har som uføretrygdet. For det er jo det jeg vil, gå hjemme og late meg og håve inn store summer uten å gjøre en dritt. 

 

 

Nei, det er en luselønn som er omtrent umenneskelig å leve av. Jeg ble ung ufør i papirene, men fylte ikke vilkårene for å få utbetalingen som tilsvarer ung ufør. Forstå det den som kan. De mente altså at jeg ble varig ufør siden jeg var 16 år, men ikke snakk om at jeg skal få utbetalingen deretter. Jeg vet ikke hvor mye det ville utgjort årlig, men jeg regner med det ville blitt mer enn de usle 200.000kr i året jeg har utbetalt nå. Jeg har vært under NAV systemet i omtrent hele mitt liv så jeg har ikke tjent meg opp stort i grunnlag. Jeg har følt mye skam fordi jeg ikke har hatt mulighet til å jobbe i en ordinær jobb, jeg har felt mange tårer og jeg har blitt sett ned på fordi jeg har åpent fortalt at jeg har vært under NAV. Er jeg et dårlig menneske fordi jeg er syk og ikke klarer å ha en vanlig jobb? Har jeg mindre verdi enn deg? Tror dere at jeg frivillig har lyst til å være syk, at jeg liker å ha mine fysiske og psykiske plager? Nei, jeg skulle veldig gjerne hatt en ordinær jobb, jeg skulle veldig gjerne vært foruten mine traumer og smerter. Ikke døm meg fordi jeg ikke er som deg. Selv om du mener du har plikt til å vite hvorfor jeg ikke kan jobbe, fordi du betaler min lønn gjennom dine skattepenger. Jeg betaler også skatt, har jeg krav på å se din legejournal? Jeg er ikke pliktig til å svare deg uansett hvor mye skatt du betaler. Jeg er ikke pliktig til å svare deg uansett hvor mange andre det er som utnytter systemet, for det finnes sikkert noen, men du kan ikke dra alle under en kam. 

 

 

Jeg leser i VG at NAV har utbetalt flere tusen kroner mindre i sin første utbetaling etter innvilget uføretrygd. Årsaken? “-Hovedargumentet for praksisen er at det er veldig ressurskrevende og upraktisk å gjøre det annerledes.” Det blir altså for mye ekstra arbeid for NAV å regne ut hvor mye de må utbetale i uføretrygd, så de avventer utbetaling til den 1. i hver mnd. Og det er vi uføretrygde som er late? Jeg er sliten av å forsvare meg til mennesker som mener de har rett til å mene noe om min helse og hvorfor jeg har vært under NAV stort sett hele mitt liv. Du skulle prøvd å leve mitt liv, jeg tror du hadde holdt munn. Tenk deg litt om, slutt å vær så dømmende. Slutt å påfør andre mennesker skam, det er ille nok å ta det steget for å bli uføretrygdet.

 


#snakkdetihjel

 

 

 

Sliten klem fra Nina

 

16 kommentarer
    1. Hei.
      Jeg er ikke i stand til å forstå din tilstand, å ikke tror jeg komme til å gjøre det heller!
      Men du har ikke vurdert å bli støttekontakt?
      Det er folk som sitter i samme situasjon som du, bare enda mer bundet til hjemmet å som sårt trenger noen å snakke med.
      Mvh En som bare vil komme med tips til en ensom sjæl.

      1. Jeg linket til et annet innlegg i dette, der skriver jeg litt om at jeg har jobbet som støttekontakt.

    2. Jeg er har vært sykmeldt lenge og har nettopp fått AAP, men har jobbet hele tiden 50%. Men nå er jeg totalt sykmeldt, men prøve å gå tur for å bygge opp helse. Noen mener vel at hvis man går på tur, klarer man å gå på jobb. Men andre vet ikke om man går i halv svimle og hadde smerter i kroppen og går som en skilpadde. Men ikke bry dem om hva andre sier. Folk er bare slik og det er synd.

      1. Ingen andre kan kjenne vår smerte. Jeg blir bare oppgitt når noen mener at det er svindel å være uføre/sykmeldt hvis man jobber i hagen eller går tur. Da må jeg si min mening. Kos deg med å gå på tur 🥰

    3. Viktig tema! Stiller i samme båt som deg, ift ung ufør. Hadde tillegget på AAP. Uføretidspunktet er satt til 18 årsdagen. Avslag på tillegget på ordinær ufør, og endte på minstesats. Kranglet i flere år med NAV klageinstans, og til sist Trygderetten. Venter på kjennelsen nå, saken har vært i behandling siden januar 2020. Man føler seg ikke mye verdt med den mengden saksbehandlingsfeil som har ballet på seg i alle årene i nav-mølla… Tar til meg taggen #snakkdetihjel, og kommer til bruke den når det passer slik! Blogger om temaene psykisk helse, uførhet, åpenhet, livsglede, mestring og skaperglede under alias som @maskemesteren. Stå på, flott at vi er flere som jobber mot samme mål!

      1. Jeg rakk ikke å sende inn klagebrevet til fristen, jeg trodde advokaten min gjorde det men det ble noe misforståelse så det ble ingen klage. Jeg ble ufør i 2019, så det er altfor sent å begynne nå, men det er litt surt, skal innrømme det. Bruk taggen du 🙂 Herlig at vi er flere som er engasjert, jeg skal gå inn å lese til deg også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg