Vilt og spiselig – kongle marmelade

 

 

 

I dag har jeg lekt meg på kjøkkenet og pønsket ut en oppskrift på disse små nydelige røde gran konglene. Det er så vakkert å se på store gamle gran trær som er pyntet med bittesmå lekre røde blomster, eller kongler som det egentlig er.

Jeg har skrevet om de tidligere her Vilt og spiselig

 

 

 

 

 

Jeg er jo ingen kokk, og kjøkkenet er egentlig ikke en plass jeg er så mye på, men jeg liker å leke meg frem til gode smaker av nyttevekster. Er det noe jeg elsker så er det å finne nyttevekster i naturen, det er så mye godt vi kan sanke omtrent året rundt. Dere som har fulgt bloggen min en stund, dere vet at jeg har en god del utfordringer med den psykiske helsen min, og dette er påfyll for meg.

 

 

 

 

 

 

Kongle marmelade

 

100g kongler

100g sukker

1,5 dl vann

3 ss daddel sirup (Basra Date Syrup – selges på innvandrerbutikk)

1/2 ts kanel

skall og saft av 1 grapefrukt

 

 

Jeg kokte sammen alt unntatt kongler i en kjele og lot det stå og småkoke i ca 2 timer. Etter jeg hadde avkjølt en kort stund tilførte jeg konglene.

 

Ved første forsøk kokte jeg konglene sammen med det andre og da ble konglene uspiselig etter min smak, så jeg tror ikke de egner seg så godt til koking.

 

Jeg smakte akkurat på den nå med brie og blåmuggost, og om jeg skal si det selv så smakte det helt himmelsk. Den daddel sirupen gjør det for meg, jeg elsker den i en kopp varm te, men det kan sikkert droppes og bare øke sukkermengden eller tilføre en annen type sirup.

 

 

 

 

 

Konglene ser ut som små markjordbær ved første øyekast

 

 

 

Nyt marmeladen, og gi meg gjerne tilbakemelding på om du likte den.

 

Klem Nina

 

4 kommentarer
      1. Det var veldig godt 😊 Gleder meg til å se hva du skal prøve med disse deilige konglene 😁

      1. Disse konglene egner seg ikke til koking, så jeg la de rett oppi laken etter den var litt avkjølt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg